świadectwo

Kolorowa rewolucja

Dzieci "gorszych świadectw"

Koniec roku szkolnego za nami, świadectwa rozdane. Jak co roku rodzice pociech otrzymujących świadectwa z czerwonym paskiem mają powód do radości. Często chwalą się osiągnięciami swych latorośli na portalach społecznościowych. Są dumni ze swoich dzieci, niezaprzeczalnie mają ku temu powody.

Pojawia się jednak pytanie: co z resztą uczniów, którzy z jakiś powodów nie osiągnęli aż tak dobrych wyników? Czy są to dzieci mniej zdolne? A może fakt, że nie zbierają najwyższych ocen ze wszystkich przedmiotów świadczy jedynie o tym, że nie potrafią dostosować się do wymagań, jakie stawia przed nimi system edukacji?

Szkoła to miejsce, w którym, poza przyswajaniem wiedzy, dzieci powinny rozwijać to, co robią najlepiej. Aby to było możliwe potrzebne jest prawdziwe poznanie każdego z nich. Odkrycie zdolności, zainteresowań i predyspozycji uczniów oraz odpowiednie i mądre ich rozwijanie.

Świadectwo szkolne jest uwieńczeniem całorocznej pracy dziecka. Dobrze by było, gdyby mogło być jednocześnie podkreśleniem szczególnych osiągnięć, uzdolnień czy pasji ucznia. Ponieważ dzieci przejawiają różne zdolności, ich osiągnięcia w różnych dziedzinach można podkreślić poprzez wyróżnienie świadectw paskami w różnych kolorach.

Pomaluj mój świat

Na taki właśnie pomysł, wyróżniania umiejętności kolorami, wpadła pani Wioletta Matusiak. Pani Wioletta prowadzi Warsztaty dla Oświaty i jest edukatorką zaangażowaną w różnego rodzaju projekty związane z ulepszaniem systemu edukacji.

Podczas zakończenia roku szkolnego jej córki, Hanny,  pomyślała o uczniach, których świadectwa, i co za tym idzie ich praca, nie zostały wyróżnione.

- Moja córka Hanna odbierała wyróżnienie za bardzo dobre wyniki w nauce, byłam oczywiście bardzo z niej dumna. Jednocześnie coś budziło mój niepokój. Rozejrzałam się wokół i zobaczyłam mnóstwo dzieciaków, które po tę nagrodę, po ten „czerwony pasek”, na środek dzisiaj nie wyjdą. I nie wychodzą nigdy… Zrobiło mi się potwornie smutno. Poczułam się, jakbym przeniosła się w czasie i znowu siedziała jako nastoletnia uczennica w wielkiej sali gimnastycznej, czując to dziwne uczucie zmieszania, zawstydzenia, lęku, że paska znowu nie będzie. I że nikt z tych dorosłych, ważnych ludzi w szkole, nie powie o mnie niczego dobrego. A przecież czułam wewnętrznie, że dużo wiem, że wiele potrafię, że mam całe mnóstwo zasobów w sobie, tyle planów i marzeń. Dziś jestem dorosła, minęło tyle czasu, a ja nadal pamiętam ten dziwny, niepokojący stan. Ten lęk. Myślę, że żadne dziecko nie powinno się tak czuć w dniu zakończenia roku szkolnego – wspomina Wioletta Matusiak, opowiadając o początkach projektu, który ma za zadanie odczarować „czerwony pasek”.
Wioletta Matusiak
Pomysłodawczyni akcji #pasekdlakażdego

Wszyscy mamy jakieś talenty

Pani Wioletta , wraz ze swoją starszą córką, zaczęła przygotowywać specjalną stronę, będącą niejako instruktażem w poruszaniu się po uzdolnieniach, jakie dzieci przejawiały i kolorach, jakie można im przypisać.

Źródło: https://www.kobieta.pl/artykul/koniec-roku-szkolnego-2020-to-ona-wymyslila-kolorowe-paski-dla-kazdego-ucznia

Autor

Agnieszka Pałaszyńska

Agnieszka Pałaszyńska

Właścicielka AMBITIO Edukacja. Entuzjastka nowoczesnych metod nauczania.