kolorowe paski

Kolorowa rewolucja

Dzieci "gorszych świadectw"

Koniec roku szkolnego za nami, świadectwa rozdane. Jak co roku rodzice pociech otrzymujących świadectwa z czerwonym paskiem mają powód do radości. Często chwalą się osiągnięciami swych latorośli na portalach społecznościowych. Są dumni ze swoich dzieci, niezaprzeczalnie mają ku temu powody.
Pojawia się jednak pytanie: co z resztą uczniów, którzy z jakiś powodów nie osiągnęli aż tak dobrych wyników? Czy są to dzieci mniej zdolne? A może fakt, że nie zbierają najwyższych ocen ze wszystkich przedmiotów świadczy jedynie o tym, że nie potrafią dostosować się do wymagań, jakie stawia przed nimi system edukacji?

Szkoła to miejsce, w którym, poza przyswajaniem wiedzy, dzieci powinny rozwijać to, co robią najlepiej. Aby to było możliwe potrzebne jest prawdziwe poznanie każdego z nich, ich zdolności, zainteresowań i predyspozycji, i odpowiednie, mądre ich rozwijanie.

Świadectwo szkolne jest podsumowaniem pracy dziecka i dobrze by było, gdyby stanowiło podkreślenie rozwijanych przez cały rok umiejętności i pasji. Ponieważ dzieci przejawiają różne zdolności, ich osiągnięcia w różnych dziedzinach można „wynagradzać” paskami w różnych kolorach.

Pomaluj mój świat

Na taki właśnie pomysł, wyróżniania umiejętności kolorami, wpadła pani Wioletta Matusiak. Pani Wioletta prowadzi Warsztaty dla Oświaty i jest edukatorką zaangażowaną w różnego rodzaju projekty związane z ulepszaniem systemu edukacji. Podczas zakończenia roku szkolnego jej córki, Hanny,  pomyślała o uczniach, których świadectwa, i co za tym idzie ich praca, nie zostały wyróżnione.

- Moja córka Hanna odbierała wyróżnienie za bardzo dobre wyniki w nauce, byłam oczywiście bardzo z niej dumna. Jednocześnie coś budziło mój niepokój, rozejrzałam się wokół i zobaczyłam mnóstwo dzieciaków, które po tę nagrodę, po ten „czerwony pasek”, na środek dzisiaj nie wyjdą i nie wychodzą nigdy… Zrobiło mi się potwornie smutno. Poczułam się, jakbym przeniosła się w czasie i znowu siedziała jako nastoletnia uczennica w wielkiej sali gimnastycznej, czując to dziwne uczucie zmieszania, zawstydzenia, lęku, że paska znowu nie będzie, i nikt z tych dorosłych ważnych ludzi w szkole nie powie o mnie niczego dobrego, a przecież czułam wewnętrznie, że dużo wiem, że wiele potrafię, że mam całe mnóstwo zasobów w sobie, tyle planów i marzeń. Dziś jestem dorosła, minęło tyle czasu, a ja nadal pamiętam ten dziwny, niepokojący stan, ten lęk, i myślę, że żadne dziecko nie powinno się tak czuć w dniu zakończenia roku szkolnego – wspomina Wioletta Matusiak, opowiadając o początkach projektu, który ma zadanie odczarować „czerwony pasek”.
Wioletta Matusiak
Pomysłodawczyni akcji #pasekdlakażdego

Wszyscy mamy jakieś talenty

Pani Wioletta , wraz ze swoją starszą córką, zaczęła przygotowywać specjalną stronę, będącą niejako instruktażem w poruszaniu się po uzdolnieniach, jakie dzieci przejawiały i kolorach, jakie można im przypisać.

Źródło: https://www.kobieta.pl/artykul/koniec-roku-szkolnego-2020-to-ona-wymyslila-kolorowe-paski-dla-kazdego-ucznia